Uppdaterad: 2025-10-29
(gäller från och med den 1 oktober 2025)
1 Allmänt
1.1 Dessa allmänna villkor (”GTC”) gäller då Haysquare AB, org.nr 559201‑2032), Gamla Brogatan 26, 111 20 Stockholm ("Haysquare") tillhandahåller en tjänst till en konsument eller företag ("Kunden"). De tjänster Haysquare tillhandahåller är Elektronisk Körjournal samt andra vid var tid gällande tjänster inom området uppkopplade fordon och ting (“IoT”) som finns att tillgå på webbplatsen dinamil.se (“Webbplatsen”). Ovan nämnda tjänster benämns fortsättningsvis som (”Tjänsten”).
1.2 Genom att logga in på Webbplatsen, bekräftar Kunden att de har förstått och accepterat dessa GTC. Vid köp och användning av Tjänsten utgör dessa GTC samt bilagorna Integritetspolicyn och DPA del av avtalet om Tjänsten. Haysquare tillhandahåller Tjänsten i enlighet med den version av GTC som är giltig vid tidpunkten för beställningen av Tjänsten. Den för närvarande gällande versionen av GTC kan läsas här: dinamil.se/villkor och historiska versioner lagras och kan göras tillgängliga på begäran. Haysquare förbehåller sig rätten till ändringar av GTC när som helst. Ändringar träder i kraft i och med publiceringen av de relevanta uppdaterade villkoren på Webbplatsen. Kunden kommer att informeras om ändringar i lämplig form och vid lämplig tidpunkt. Genom att fortsätta använda Tjänsten efter denna publicering, förklarar Kunden att de godkänner de ändrade GTC. I händelse av att de ändrade GTC avvisas av Kunden förbehåller sig Haysquare rätten att säga upp avtalsförhållandet med Kunden med omedelbar verkan.
1.3 Om avtalet om Tjänsten har träffats på distans, har Kunden ångerrätt enligt lagen (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler.
2 Haysquares tillhandahållande av Tjänsten
2.1 Haysquare får ändra Tjänsten om användning av Tjänsten medför skada eller risk för skada för Haysquare eller tredje man, eller om Haysquare är skyldig att ändra Tjänsten på grund av ändrad bestämmelse i lag eller på grund av domstols- eller myndighetsbeslut. Kunden ska i sådant fall informeras så snart som möjligt.
2.2 Tjänsten förutsätter att Kunden har nödvändig bilmodell med stöd för uppkoppling via Tillverkaren (OEM). Haysquare garanterar inte Tjänstens funktionalitet eller kvalitet om Kunden ansluter fordon som inte stöds. Krav på specifikt bilmodellstöd framgår i förekommande fall av vid var tid gällande beskrivning på Webbplatsen. Kunden ansvarar själv för att bilens mjukvara uppdateras enligt biltillverkarens rekommendationer. Haysquare kan inte garantera funktion om OEM stänger ned eller ändrar tillgången till fordonsdata.
2.3 Registrering av kundkonto. Ett kundkonto måste öppnas för att använda Tjänsten. För detta ändamål måste registreringsformuläret fyllas i fullständigt och sanningsenligt. Haysquare har rätt att vägra öppna ett kundkonto utan att ange skäl. Kunden förbinder sig att behandla sina åtkomstuppgifter konfidentiellt, att inte lämna ut dem och att skydda dem från obehörig åtkomst. Om det misstänks att obehöriga tredje parter har fått kännedom om inloggningsuppgifterna måste inloggningsuppgifterna ändras omedelbart. Det är inte tillåtet att ge tredje parter behörighet att använda ett konto och/eller att tilldela kontot till andra personer eller att överföra det på något annat sätt.
2.4 Tjänsten är utformad för att underlätta uppfyllandet av Skatteverkets rekommendationer för elektronisk körjournal. Haysquare lämnar ingen garanti för att Tjänsten ensam uppfyller samtliga krav i en enskild revision. Kunden ansvarar för att kontrollera och komplettera uppgifter gentemot Skatteverket.
3 Priser och Betalningsvillkor
3.1 Kunden ska betala avgifter enligt gällande prislista. Alla betalningar i samband med användandet av Tjänsten är i SEK och inkluderar lagstadgad moms. Tjänsten betalas månadsvis i förskott via kreditkortet som är registrerat i Tjänsten. Haysquare förbehåller sig rätten att justera priserna med 30 dagars varsel.
3.2 Vid utebliven betalning förbehåller sig Haysquare rätten att stänga av Kundens tillgång till Tjänsten samt avsluta datainsamlingen från anslutna fordon. Haysquare förbehåller sig även rätten att ta ut avgift för dröjsmåls-hantering och påminnelse enligt lag.
4 Kundens användning av Tjänsten
4.1 Kunden får använda Tjänsten för eget bruk och för det ändamål som Tjänsten avser. Kunden svarar exempelvis för att användningen av Tjänsten inte:
a) ger upphov till skada eller annan olägenhet för Haysquare eller tredje man,
b) kränker Haysquares eller tredje mans upphovsrätt eller annan immaterialrätt,
c) strider mot lag eller mot myndighetsföreskrift eller beslut.
4.2 Kunden är gentemot Haysquare ansvarig för användningen av Tjänsten. Har Tjänsten använts av någon obehörig person, är dock Kunden betalningsansvarig för sådan användning, om Kunden:
a) gett annan tillgång till Tjänsten,
b) genom grov oaktsamhet gjort det möjligt för annan att utnyttja Tjänsten, eller,
c) förlorat kontrollen över Tjänsten, eller användaruppgifter och inte snarast efter upptäckten anmält förlusten till Haysquare.
5 Tillgänglighet
5.1 Tjänsten är generellt tillgänglig för kunden dygnet runt, året om. Avbrott eller funktionsfel kan dock inte uteslutas. Haysquare har därför rätt att begränsa tillgängligheten till Tjänsten enligt rimlig kommersiell ansträngning, särskilt i fall som driftavbrott på grund av systemfel, felsökning, underhållsarbete, avbrott i kommunikationslinjer eller internetanslutningar, i fall av force majeure, OEM‑/tredjeparts-störningar, etc. Tjänsten kan vara otillgänglig under avbrott för underhåll och vid andra tidpunkter.
5.2 Vissa funktioner på Webbplatsen kan bero på nätverket och kompatibiliteten hos den enhet som används. Haysquare garanterar eller utlovar inte att Webbplatsen kommer att vara tillgänglig hela tiden, utan avbrott eller störningar, eller att Webbplatsen kan nås när som helst, från vilken plats som helst och via vilken enhet som helst.
5.3 Haysquare är inte skyldigt att erbjuda Webbplatsen när som helst och var som helst eller att åtgärda fel eller avbrott eller att göra uppdateringar. Haysquare förbehåller sig rätten att ändra, utöka eller minska Webbplatsen samt dess funktioner, erbjudet innehåll och tjänster efter eget gottfinnande när som helst och utan att ange skäl, samt att tillfälligt eller permanent, delvis eller helt begränsa, avbryta och/eller avsluta driften av Webbplatsen.
5.4 Kunden är ensam ansvarig för att skapa de tekniska och andra krav och villkor som gör det möjligt för hen att använda Webbplatsen.
5.5 Support till Kunden lämnas primärt via Webbplatsen och för administratörer av Tjänsten erbjuds även kontaktvägar (t. ex webbformulär, epost) till Haysquares kundservice som finns tillgänglig under normal arbetstid. Supportärenden behandlas utifrån intern prioritering hos Haysquare och eftersträvar normal svarstid för ärendet.
6 Stängning av Tjänsten
6.1 Haysquare har rätt att stänga eller begränsa Tjänsten när som helst utan föregående meddelande, särskilt om
a) Kunden inte uppfyller sina skyldigheter enligt dessa GTC;
b) Kunden underlåtit att inom angiven tid göra förskottsbetalning,
c) Kunden agerar i strid med förtroende eller lagen;
d) Blockeringen är i kundens förmodade intresse.
Haysquare informerar kunden om att systemet har blockerats.
6.2 Haysquare ska stänga eller begränsa Tjänsten om Kunden begär det. Haysquare har rätt att stänga Tjänsten om sådan skyldighet för Haysquare följer av lag eller myndighetsföreskrift eller beslut. Haysquare har även rätt att stänga Tjänsten om Haysquare uppmärksammar att det är nödvändigt av säkerhetsskäl.
7 Dataskydd
7.1 Personuppgifter och vissa fordonsdata behandlas i den utsträckning det är nödvändigt för att uppfylla tillhandahållandet av Tjänsten eller rättsliga skyldigheter och för att skydda Haysquares eller tredje parters och/eller av partners/tjänsteleverantörer som auktoriserats av tredje parters berättigade intressen. För de delarna av Tjänsten som innebär personuppgiftsbehandling ska parterna följa gällande dataskyddslagstiftning, inklusive GDPR.
7.2 Haysquare är personuppgiftsansvarig för konsumenters användning av Tjänsten. Haysquares behandling av personuppgifter regleras i Haysquares Integritetspolicy (bilaga 2), som utgör en del av dessa GTC.
7.3 För företagskunder gäller även Bilaga 1 - Biträdesavtal (DPA) där Haysquare är personuppgiftsbiträde för körjournaldatan.
8 Skadestånd
8.1 Tjänsten är ett hjälpmedel för att kunna uppfylla eventuella förfrågningar gentemot tex Skatteverket men ersätter inte Kundens eget ansvar gentemot Skatteverket.
8.2 Haysquares ansvar är begränsat till direkt skada som orsakats av uppsåt eller grov vårdslöshet. Indirekt skada, följdskada, utebliven vinst och dataförlust ersätts inte i den mån tvingande lag inte kräver annat. Haysquares ansvar är i samtliga fall begränsat till 12 månaders avgifter för Tjänsten före skadetillfället. Ingenting i denna klausul begränsar ansvar som inte får begränsas enligt tvingande lag.
9 Force majeure
9.1 Part är befriad från skyldighet att ersätta skada eller att fullgöra viss förpliktelse om skadan eller underlåtenheten har sin grund i omständighet utanför parts kontroll ("Befriande Omständighet") och omständigheten förhindrar, avsevärt försvårar eller försenar fullgörande av sådan förpliktelse. Detsamma gäller om underlåtenheten har sin grund i försenade leveranser från Haysquares underleverantör som orsakats av Befriande Omständighet.
9.2 Såsom Befriande Omständighet kan anses bl.a. myndighetsåtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, arbetskonflikt, blockad, pandemi, epidemi, krig, upplopp, sabotage, extrema väderförhållanden, blixtnedslag, brand, explosion, översvämning, naturkatastrof eller olyckshändelse.
10 Immateriella rättigheter
10.1 Köp och användande av Tjänsten innebär inte att upphovsrätt eller andra immateriella rättigheter överlåts till Kunden. Kunden får inte, utöver vad som skriftligen medgivits av Haysquare, använda, kopiera, ändra eller på annat sätt hantera programvara eller annat material som hör till Tjänsten, inte heller överlåta eller upplåta rätt till sådan programvara eller material till annan.
11 Överlåtelse av avtalet om Tjänsten
11.1 Kunden har rätt att helt eller delvis överlåta avtalet om Tjänsten om Haysquare medger det. Den frånträdande Kunden är inte betalningsskyldig för förpliktelser som uppkommer efter överlåtelse-tidpunkten. Den tillträdande Kunden svarar solidariskt med den frånträdande Kunden för förpliktelser som uppkommit före överlåtelsetidpunkten och som varit kända eller bort vara kända för den tillträdande Kunden vid överlåtelsetidpunkten.
11.2 Haysquare har rätt att överlåta avtalet av Tjänsten till annat bolag inom samma koncern eller till tredje man som förvärvat den verksamhet som tillhandahåller Tjänsten eller som har förvärvat kundfordran.
12 Uppsägning
12.1 Kunden har ångerrätt enligt lagen för distansavtal (2005:59).
12.2 Kunden har rätt att säga upp Tjänsten till upphörande vid slutet av innevarande månad. Uppsägningen måste vara Haysquare till godo innan dag 27, av innevarande månad. Uppsägning sker via Webbplatsen.
12.3 Haysquare har rätt att säga upp Tjänsten helt eller delvis med tre (3) månaders uppsägningstid.
12.4 Om det i samband med installation av Tjänsten och inom skälig tid enligt Haysquare, framgår att den av tekniska skäl inte kan levereras eller inte fungerar äger båda parter rätt att säga upp Tjänsten med omedelbar verkan. Kunden är i sådant fall inte skyldig att betala någon ersättning för Tjänsten.
13 Garanti och ansvar
13.1 Kunden måste inspektera Tjänsten i sin helhet för att säkerställa att de är fria från fel. Fel måste anmälas skriftligen till Haysquare inom 14 dagar efter start av användning av Tjänsten. Sena reklamationer kan inte beaktas. Garantirättigheter för fel som rapporteras sent förverkas. Vid tidig anmälan av fel och förekomst av ett garantianspråk kommer Haysquare att avhjälpa bristen på överensstämmelse genom rättelse. Ytterligare garantirättigheter är uteslutna.
13.2 Haysquare är inte ersättningsskyldig vid längre avbrott av Tjänsten i enlighet med avsnitt 5.
14 Meddelande och information
14.1 Haysquare får tillhandahålla information eller annat meddelande till Kunden via Tjänsten.
14.2 Kunden ansvarar för att hålla den postadress eller e-postadress som Kunden lämnat till Haysquare uppdaterad. E-postmeddelande till av Kunden angiven e-postadress och meddelande som tillhandahållits via Tjänsten ska anses ha nått Kunden samma dag som det avsändes.
14.3 På den inloggade delen av Webbplatsen finns uppgifter om bland annat tjänsten samt möjlighet att se gjorda betalningar, göra ändringar i Tjänsten och beställningar, ändra valt samtycke m.m. För att se det som finns på den inloggade delen krävs BankID.
15 Tvist
15.1 Tvist vid tolkning eller tillämpning av dessa GTC ska avgöras av svensk domstol enligt svensk lag med Stockholms tingsrätt som första instans. Tvist kan även prövas av Allmänna reklamationsnämnden (ARN) (Box 174, 101 23 Stockholm, www.arn.se), vars beslut är en rekommendation till parterna om hur tvisten bör lösas. Gränsöverskridande tvister kan prövas via Europeiska kommissionens online-plattform.
16 Slutbestämmelser
16.1 Ändringar eller tillägg till dessa GTC, såväl som rättsligt bindande avsiktsförklaringar, såsom avbokningar eller felmeddelanden, måste göras skriftligen för att vara giltiga, dvs. i brev eller via e-post. Vid motsägelser mellan GTC och bilagorna ska bestämmelserna i GTC ha företräde.
16.2 Eventuella allmänna villkor från Kunden ska inte gälla, även om de inte uttryckligen motsägs i enskilda fall.
16.3 Skulle något av villkoren i dessa GTC vara eller bli ogiltigt helt eller delvis, eller skulle det finnas en lucka i den, ska detta inte påverka giltigheten av de återstående bestämmelserna. I stället för den ogiltiga bestämmelsen ska en giltig bestämmelse anses ha avtalats som kommer så nära syftet med den ogiltiga bestämmelsen som möjligt.
16.4 Det finns inga muntliga sidoavtal.
17 Ikraftträdande
17.1 Dessa GTC gäller från och med den 1 oktober 2025 och ersätter alla tidigare gällande allmänna och särskilda villkor för Tjänsten.
Postadress:
Haysquare AB
Gamla Brogatan 26
111 20 Stockholm
Detta personuppgiftsbiträdesavtal ("DPA") utgör Bilaga 1 till Haysquare AB:s Allmänna Villkor för tjänster till konsumenter och företag (gällande från och med 1 oktober 2025).
Om inte annat anges ska samma definitioner som används i GTC gälla även i DPA.
Detta DPA gäller mellan Haysquare AB, org.nr 559201-2032, Gamla Brogatan 26, 111 20 Stockholm ("Haysquare") och Kunden ("Personuppgiftsansvarig") i den mån Haysquare behandlar personuppgifter för Kundens räkning i egenskap av personuppgiftsbiträde.
1. Behandlingens omfattning och ändamål
1.1 Haysquare behandlar personuppgifter för att tillhandahålla Tjänsten. Behandlingen omfattar lagring, överföring, strukturering, åtkomst och analys av telemetri- och körjournaldata i syfte att tillhandahålla Tjänsten till Kunden.
2. Personuppgifter och kategorier av registrerade
2.1
Kategorier av registrerade:
Förare och administratörer som använder Tjänsten.
Kategorier av personuppgifter:
Namn, e-postadress, personnummer, organisationsnummer, fordonsdata (VIN, registreringsnummer, märke, modell), samt körjournaldata (GPS-position, körsträcka, start- och stopptid, adresser, anteckningar).
3. Haysquares åtaganden som personuppgiftsbiträde
3.1 Haysquare ska:
endast behandla uppgifter enligt Kundens skriftliga instruktioner och i enlighet med GDPR artikel 28,
säkerställa att endast behörig personal som är bunden av sekretess behandlar personuppgifterna,
följa processer enligt ISO 27001:2022
bistå Kunden med uppfyllandet av registrerades rättigheter,
bistå Kunden vid incidenthantering och konsekvensbedömningar (DPIA),
efter Tjänstens upphörande radera eller återlämna uppgifter enligt Kundens instruktioner,
4. Underbiträden
4.1 Haysquare får anlita underbiträden för drift, lagring, support och analys. En aktuell lista över underbiträden och deras geografiska plats hålls tillgänglig på www.haysquare.com/subprocessors. Haysquare ska informera Kunden om väsentliga ändringar av underbiträden. Haysquare ansvarar fullt ut för sina underbiträden.
5. Överföringar till tredje land
5.1 Personuppgifter lagras inom EU/EES. Om personuppgifter överförs utanför EU/EES ska Haysquare säkerställa att överföringen sker i enlighet med kapitel V i GDPR, exempelvis genom användning av EU-kommissionens standardavtalsklausuler (SCC).
6. Säkerhet och incidentrapportering
6.1 Haysquare tillämpar principen om minst privilegium (PoLP), kryptering av data i vila och under överföring, samt regelbundna säkerhetsrevisioner. Vid en personuppgiftsincident ska Haysquare utan onödigt dröjsmål underrätta Kunden med relevant information för att möjliggöra Kundens skyldighet att rapportera till IMY inom 72 timmar.
7. Avtalstid och upphörande
7.1 Detta DPA gäller så länge Haysquare behandlar personuppgifter för Kundens räkning i och med tillhandahållandet av Tjänsten. Efter upphörande ska Haysquare radera eller återlämna all personuppgiftsdata inom 30 dagar, såvida inte lag kräver fortsatt lagring.
8. Tillämplig lag och tvistlösning
8.1 Svensk lag ska tillämpas. Tvist hänförlig till detta Avtal ska avgöras av svensk allmän domstol med Stockholms tingsrätt som första instans.
© Dina Mil 2025
Dina Mil
C/O
Haysquare AB
Gamla Brogatan 26, 111 20
Stockholm
Sweden
hej@dinamil.se